Vartotojų teisių apsaugos grupės visoje Europos Sąjungoje pateikė suderintus skundus prieš Temu, kaltindamos Kinijai priklausančią itin pigių elektroninės prekybos platformą daugybe pažeidimų, susijusių su bloko Skaitmeninių paslaugų įstatymu (DSA). „Temu“ regione pradėjo veikti tik maždaug prieš metus, tačiau neseniai pranešė, kad per mėnesį viršijo 75 milijonus vartotojų.
Baudos už patvirtintus ES internetinio valdymo ir rinkos saugos režimo pažeidimus gali siekti iki 6 % pagrindinės platformos įmonės pasaulinės metinės apyvartos. Temu patronuojanti Pinduoduo pranešė apie 2023 m. pajamas beveik 35 mlrd. USD, beveik dvigubai daugiau nei prieš metus; Skaičiuojama, kad pernai „Temu“ šios sumos sudarė apie 23 proc.
BEUC, Europos vartotojų organizacija, atstovaujanti 45 regioninėms vartotojų apsaugos grupėms 31 ES šalyje, ketvirtadienį pranešė pateikusi skundą dėl Temu Europos Komisijai, ragindama ES skubiai priskirti ją „labai didele internetine platforma“ (VLOP). pagal DSA. (VLOP būsena reikštų, kad Temu turi laikytis papildomų algoritminio skaidrumo ir atskaitomybės taisyklių, įskaitant sisteminės rizikos mažinimą. Kiti el. prekybos VLOP yra Alibaba, Amazon, Booking.com, Google Shopping ir Zalando.)
Tuo pačiu metu 17 BEUC organizacijų narių visame bloke pateikė DSA skundus savo nacionalinėms vartotojų apsaugos institucijoms, kaltindamos Temu pažeidus bendrąsias reglamento taisykles, kurios Temu taikomos nuo vasario vidurio.
Suderintuose skunduose teigiama, kad elektroninės prekybos milžinas nesilaiko daugelio DSA reikalavimų, įskaitant prekybininko atsekamumo reikalavimus; taisyklės, draudžiančios manipuliacinį dizainą; ir produktų rekomendacijų algoritmų skaidrumas.
Komentuodama savo pareiškimą, BEUC generalinė direktorė Monique Goyens apkaltino prekyvietę „daug manipuliavimo technikų“, skirtų priversti vartotojus išleisti daugiau, ir teigė, kad nepakanka informacijos apie prekybininkus, kurie „dažnai palieka“.[es] vartotojai nežino, iš ko jie perka produktus.
„Šis atsekamumo trūkumas neleidžia vartotojams priimti pagrįsto sprendimo arba sužinoti, ar gaminys atitinka ES saugos taisykles“, – pridūrė ji.
Vartotojų teisių gynimo grupės taip pat kelia susirūpinimą dėl nedidelio saugumo, nurodydamos, kad „Temu“ platformoje įdiegtos ekstremalios kainų nuolaidos ir žaidimų funkcijos gali būti patrauklios vaikams.
„Temu negarantuoja savo vartotojams saugios, nuspėjamos ir patikimos internetinės aplinkos, kaip reikalauja įstatymai“, – teigia jie skunde. „Be kitų dalykų, mes labai nerimaujame, kad vartotojai tampa manipuliavimo technikų aukomis, kad „Temu“ neužtikrina savo platformoje veikiančių prekybininkų atsekamumo arba kad jos bendras veikimas lieka neskaidrus, o visa tai pažeidžia Skaitmeninių paslaugų įstatymą. “
„Galų gale, didelis pavojingų produktų, kuriuos Temu parduoda neatsekami prekybininkai, naudojant manipuliavimo praktiką ir nepermatomas rekomendacijų sistemas, yra toksiško kokteilio sudedamosios dalys, galinčios pakenkti nepilnamečių privatumui, saugai ir saugumui“, – taip pat perspėja grupės.
Suderinti skundai pateikiami po kai kurių individualių vartotojų grupių, susirūpinusių Temu prekyvietėje parduodamų gaminių sauga ir teisėtumu, veiksmų.
Pavyzdžiui, praėjusį rudenį Italijos vartotojų grupė „Altroconsumo“ atliko platformoje įsigytos kosmetikos testą ir nustatė, kad didžioji dauguma nesugebėjo išvardyti (arba visiškai išvardyti) ingredientų. Anksčiau šiais metais Vokietijos vartotojų organizacija vzbv išreiškė susirūpinimą dėl platformoje rodomų klaidinančių produktų apžvalgų ir kainų nuolaidų.
Kadangi Temu šiuo metu nėra paskirta VLOP, jos DSA bendrųjų taisyklių priežiūra tenka kompetentingiems skaitmeninių paslaugų koordinatoriams ES valstybėse narėse, kuriose veikia jos paslauga. Airijos žiniasklaidos priežiūros institucija Coimisiún na Meán yra rėmuose, nes Temu prieš metus atidarė biurą Dubline.
Tačiau skundas greičiausiai padidins spaudimą ES paskirti Temu VLOP. Komisijos atstovas pasakė mums žinantis, kad Temu neseniai pranešė apie daugiau nei 45 milijonus aktyvių vartotojų ES per mėnesį (tai yra slenkstis, leidžiantis suaktyvinti VLOP būseną), ir pridūrė: „Mes palaikome ryšį su platforma dėl galimo paskyrimo ateityje. .
Su Temu buvo susisiekta dėl komentaro.
Praėjusį mėnesį Shein, kitas Kinijos elektroninės prekybos milžinas, įsitraukęs į nuožmią konkurenciją su Temu, įskaitant tarptautinės rinkos plėtrą, ES paskyrė DSA VLOP, pranešusi, kad viršijo 45 mln. MAU ribą.
Dar kovo mėn. ES pradėjo savo pirmąjį DSA tyrimą rinkoje, nukreiptą į kitą Kinijai priklausančią el. prekybos platformą – Alibaba AliExpress, kuri praėjusių metų balandį pirmoje paskyrimų bangoje buvo pavadinta VLOP.
Komisija tada įtaria, kad „AliExpress“ pažeidė DSA taisykles srityse, susijusiose su rizikos valdymu ir mažinimu; turinio moderavimas ir jo vidinis skundų nagrinėjimo mechanizmas; reklamos ir rekomendacijų sistemų skaidrumas; prekybininkų atsekamumas; ir prieiga prie duomenų tyrėjams. Tyrimas – vienas iš kelių, kuriuos ES pradėjo dėl VLOP nuo praėjusių metų šių didesnių platformų atitikties termino pradžios – tebevyksta.