NASA pareigūnas šią savaitę sakė, kad „SpaceX“ bandys perkelti raketinį kurą iš vieno orbitoje skriejančio laivo į kitą, o tai bus techninis etapas, kuris atvers kelią be įgulos nusileidimo Mėnulyje demonstracijai.
Daug buvo panaudota apie „Starship“ potencialą pakeisti komercinę kosmoso pramonę, tačiau NASA taip pat tikisi, kad pagal „Artemis“ programą ši transporto priemonė sugrąžins žmones į Mėnulį. Kosmoso agentūra sudarė 4,05 milijardo dolerių sutartį dėl dviejų žmonių įvertintų „Starship“ transporto priemonių, o viršutinės pakopos (taip pat vadinamos Starship) astronautai Mėnulio paviršiuje pirmą kartą nuo Apollo eros nusileido. Šiuo metu įgulos nusileidimas numatytas 2026 m. rugsėjo mėn.
Kentas Chojnackis, NASA Human Landing System programos vadovo pavaduotojas, interviu su „Spaceflight Now“ pateikė daugiau informacijos apie tai, kaip agentūra dirba su kosmoso įmone, kai ji siekia šios kritinės misijos. Nenuostabu, kad NASA daug dėmesio skiria „Starship“ bandymų kampanijai, kuri iki šiol buvo paleista penkis.
„SpaceX“ pateko į istoriją per paskutinį spalio 13 d. bandymą, kai pirmą kartą sugavo „Super Heavy“ raketos stiprintuvą ore, naudodamas „lazdeles“, pritvirtintas prie paleidimo bokšto.
„Mes daug išmokstame kiekvieną kartą, kai įvyksta (paleidimas), – sakė Chojnackis.
Chojnackio darbo istorija apima daugybę vaidmenų Space Launch System programoje, kuri prižiūri, kaip kuriama didžiulė to paties pavadinimo raketa, kurią stato keletas tradicinių kosmoso raketų. Pirmoji SLS raketa „Artemis I“ misiją paleido 2023 m. gruodžio mėn., o būsimos raketos paleis paskesnes Artemis programos misijas. Tačiau nė viena raketos dalis nėra pakartotinai naudojama, todėl NASA kiekvienai raketai išleidžia daugiau nei 2 mlrd.
Pirmosios sutartys dėl SLS programos buvo sudarytos daugiau nei prieš dešimtmetį pagal vadinamąjį „išlaidų plius“ modelį, o tai reiškia, kad NASA moka bazinę sumą ir išlaidas. (Tokio tipo sutartys buvo griežtai kritikuojamos dėl ilgų kūrimo terminų ir didelių išlaidų skatinimo.) Priešingai, HLS sutartys yra „fiksuotos kainos“, todėl „SpaceX“ gauna vienkartinį 2,99 mlrd. USD mokėjimą, jei atitinka tam tikrus etapus.
Chojnackis teigė, kad NASA taikė labai skirtingus požiūrius į HLS ir SLS programą, net ir ne tik sutarčių modeliu.
„SLS buvo labai tradicinė NASA programa. NASA išdėstė labai griežtus reikalavimus ir padiktavo raketinio kuro inventorių, padiktavo visus dalykus įvairiems elementams. Jie tekėjo žemyn. Tai buvo programos, kuriose aviacijos ir kosmoso bendrovės atsakytų, o mes dirbtume labai tradiciniu būdu“, – sakė jis. „Pereidami prie HLS, vienu metu atliekame daug judančių dalių. Šiuo metu „SpaceX“ sutartyje jų pradiniam nusileidimui yra 27 sistemos reikalavimai. 27, ir mes jį išlaikėme kuo laisviau.
Pagal „SpaceX“ sutartį jie turi atitikti privalomas dizaino peržiūras, tačiau „SpaceX“ taip pat gali pasiūlyti papildomų mokėjimo etapų. Vienas reikalavimas, kurio prašė „SpaceX“, yra raketinio kuro perdavimo iš laivo į laivą demonstravimas. Šie bandymai prasidės maždaug 2025 m. kovo mėnesį, o bandymai bus baigti vasarą, sakė Chojnackis.
„Tai būtų pirmas kartas, kai tai būtų parodyta tokiu mastu, taigi, tai yra didelis elementas. Ir kai tai padarysite, jūs tikrai pasinaudojote galimybe perkelti didžiulius kiekius naudingų krovinių ir krovinių už Žemės sferos ribų. Jei galite turėti „Starship“ su raketinio kuro agregatu, tai bus kitas žingsnis demonstruojant be įgulos.
Be bandymų, kita pagrindinė „Starship“ peržiūra bus kritinio dizaino peržiūra (CDR) 2025 m. vasarą, kai NASA patvirtina, kad įmonė atitiko visus 27 sistemos reikalavimus. Chojnackis sakė, kad NASA astronautai kartą per mėnesį taip pat susitinka su „SpaceX“, kad pateiktų informaciją apie „Starship“ interjerą. Bendrovė Boca Chica stato įgulos kabinos maketus, įskaitant miegamąsias patalpas ir laboratoriją. NASA tikisi gauti dizaino atnaujinimą šį mėnesį, prieš nagrinėdama jį kitų metų CDR metu.
Tai ne vienintelė vieta, kur NASA pasiūlė savo indėlį: ji taip pat pasiūlė informacijos apie kai kuriuos raketos dizaino aspektus, pavyzdžiui, transporto priemonės kriogeninius komponentus, taip pat atliko kai kuriuos terminių plytelių, padedančių išlaikyti kriogeninį kurą šaltą, bandymus.
Jei viskas vyks pagal planą, 2026 m. rugsėjį „SpaceX“ išleis astronautus į Mėnulį.
„Tai neabejotinai data, iki kurios mes dirbame. Neturime žinomų kelių blokų. Turime keletą dalykų, kuriuos reikia pademonstruoti pirmą kartą, ir turime planą, kaip juos demonstruoti.